Monday, March 4, 2013

Old Me & New Me

Assalamualaikum

Lama tak spend time kat blog. Well,since umur makin meningkat.. Perasaan nak kejar glamer makin terpadam. Ye.. Sebab utama buat blog ni dulu,selain buat blog tuk tempat nak luah apa yang terbuku dihati,termasuklah nak kejar glamer. Kalau boleh nak lagi glamer dari Irine Nadia, yuyu Zulaikha Desperate nye sha ni kan? Tapi semua tu dah lama terpadam. Mungkin fikiran makin matang tuk berfikir mana yang lagi penting dalam dunia ni selain kejar populariti dunia yang entah boleh bawak kita ke jalan yang betul atau tidak.

Siapa yang kenal sha dari zaman myspace dulu,maybe noted yang sha makin lama makin berlainan dari dulu. Sha tak cakap sha ni makin cantik or apa. Tapi memang serius dulu dan sekarang sangat-sangat berbeza. Kalau dulu,sha memang sangat-sangat chubby, gelap, kuat make up bagi menutup huduhnya diri yang sebenarnya dah sememang indah Alllah jadikan.. Sha selalu nak nampak cantik,nampak perfect agar tak dipandang rendah. Betul. sebab kekurangan diri sha,sha susah nak dapat kawan. Then sebab tu sha pilih tuk jadi seorang yang tak bergaul,pendiam dan tertutup.

Hari berganti. Umur sha makin meningkat. Sha tak lagi struggle nak ubah diri sha tuk jadi secantik Hanis Zalikha. Sha jadi diri sha sendiri. Sha still lagi dengan diri sha yang tertutup,pendiam,tak bergaul. Tapi dalam masa sama sha dah pun dapat jadi apa yang sha nak dulu. Kurus,cantik dan dipandang. Sha bukan nak perasan, tapi Allah memang betul-betul makbulkan doa sha.

Penat membaca kan? Meh tengok gambar pulak.


Ini sha dulu. 


Sha makeup tebal-tebal dan edit demi nampak cantik. Nakkan kawan yang ramai dan tak dicemuh


 Ini sha yang sekarang. Sha bukan lagi sha yang suka makeup,bukan lagi sha yang chubby

Entri ni bukan untuk show off. Sha nak bagitau at semua, daif nya kita ni sebagai manusia. Tak pernah rasa bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan pada kita. Sha tak diet,sha tak makan pil-pil tuk cantik. Tapi peritnya sha nak jalani dunia sha yang skarang hanya Allah yang tahu. Allah beri apa yang sha nak tanpa perlu berusaha keras,tapi dalam masa yang sama Allah beri ujian lain tuk apa yang sha nak. Tak perlu la nak mention di sini. Cukup la hanya sha yang tau apa yang sha jalani.


Dalam tempoh mengejar populariti,sha kenal macam-macam orang. Dan hampir semua kawan-kawan sha tu nak berkawan sha hanya sebab sha nampak cantik dan loaded. Tak lebih dari tu. Yang betul-betul ikhlas nak berkawan dengan sha boleh dikira dengan jari. Ada lah beberapa orang yang still keep in touch sampai sekarang,dan salah satu nya orang terpenting dalam hidup sha. Semanjak sha kenal dia,sha banyak berubah. Sebab dia,sha dah tak selca membabi buta,takmakeup demi nak orang suka sha.Hingga la sha berubah drastik jadi diri sha yang skarang. Banyak benda yang sha dah lepaskan. Dan sha sikit pun tak rasa terkilan.. Even dia dah tak bersama sha skarang,dia tetap dalam hati sha... Selamanya..

Jadi......
Ringkasan dari cerita yang dah boleh buat 26 episod ni...
Pesanan pada adik-adik yang baru nak kenal apa itu dunia. Tak perlu lah nak nampak cantik/hensem tuk kejar populariti dunia. Betul,adik-adik akan dapat ramai kawan. Di kenali ramai.. Tapi betul ke semua kawan-kawan adik-dik tu ikhlas nak kawan dengan adik? Jujur ke? Ada ke mereka time adik susah? Fikir-fikirkan lah ye :)

p/s : Sha lebih mensyukuri tiap apa yang sha ada sekarang. Mungkin zaman matured sha dah tiba. Matured tau,bukan tua. hehe.

Terima kasih sudi baca :)

No comments:

Post a Comment